0113-269764

ZK opleiders

Sonja Kik voegde zich begin 2015 bij de Zwaartekracht Groep als marketeer. Enkele maanden later volgde Rachel Blok als communicatieadviseur. Dat leverde al snel meer op dan alleen een gevulde klantenportefeuille. De relatie met opdrachtgevers, hun intensieve onderlinge samenwerking en hun open deur voor de andere adviseurs in de groep leidde in 2016 tot de ontwikkeling van het ZK waardenmodel en de ZK scan. Ze schreven er een boek over. Beiden met papieren op zak voor het (volwassenen)onderwijs zijn zij ook de gewezen partij om het curriculum op te stellen voor de ZK opleidingen.

Na een carrière in de reclamewereld was voor Sonja Kik de samenwerking met andere disciplines een eyeopener. Sonja: “Je realiseert je op dat moment pas hoeveel ballen een ondernemer in de lucht moet houden. Als je je alleen druk maakt om de volgende marketingcampagne, oordeel je veel sneller. Te snel. Soms is de realiteit niet anders dan dat een ondernemer geld nodig heeft om personeel te betalen, of dat hij het zelf als mens gewoon niet aandurft. Omdat het bij Zwaartekracht om de ondernemer draait en mijn stukje daarin werd gerelativeerd, is mijn eigen perspectief flink bijgesteld.”

Die bredere visie is pure rijkdom voor je rol als adviseur, volgens beiden. Rachel: “Communicatie is vaak afhankelijk van een marketingplan, en het marketingplan van het bedrijfsplan. Als dat er al niet is, vallen er snel gaten in de boodschap.” Sonja:  “Wil je echt mogen meedenken, dan moet je wel zelf de voorwaarden creëren. Je moet je vak verstaan maar er moet ook vertrouwen zijn, voordat een ondernemer zich bloot geeft.” Rachel: “Het ZK waardenmodel helpt daar zeker bij: marketing en communicatie vormen hierin natuurlijk de basis. Maar je kunt ook serieus meedenken omdat je het hele plaatje ziet.”

Rachel: “Het is overigens echt wel bijzonder wat er in de afgelopen tijd allemaal is gebeurd. Het ZK waardenmodel is niet bedacht, maar spontaan geboren door de input en prikkels van de mensen om ons heen. Als je je omringt met mensen die op hun eigen gebied de lat heel hoog leggen, stijg je ook boven jezelf uit.” Sonja: “Wat uiteindelijk dus heeft geleid tot een model dat alle disciplines bij elkaar brengt. En daarmee de ondernemer overzicht en een stuk rust biedt. Dat voel je vooral als je zelf een scan afneemt: als je alle vier de kwadranten doorlopen hebt, vallen alle puzzelstukjes in elkaar.”

Samen hebben ze recent Plot Marketing opgericht. Zelfde activiteiten, nieuwe naam. Mét ZK-label. Sonja: “Wij hebben bewust maar een paar vaste klanten. Voor de rest maken we ons vrij om nieuwe adviseurs te leren werken met het ZK model. Nieuwe adviseurs moeten het op ons niveau leren begrijpen en inzetten.” Rachel: “In vijf dagdelen gaan we breed opleiden en trainen. Van lean management tot het lezen van sociale signalen tijdens de scan. Dat doen we zelf. Eigenlijk gaan we terug naar af: weer lesgeven.” Sonja: “Zo voelt het ook wel: de dingen komen op het juiste moment nu bij elkaar.”

Interesse om zelf ook ZK-adviseur te worden? Lees hier meer!

  Sonja Kik, 06 – 23 78 45 71

 Rachel Blok, 06 – 27 50 48 50

Deel
Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Facebook0Email this to someone

website door zwaartekracht